onsdag, december 23, 2015

Dagens foto - 151223 - årets fina gran

Här är en bild på årets söta gran! Den är något mindre i omfång än vi haft tidigare år i huset, men den är så söt! Och eftersom den är mindre så blev det MKT dekorationer i den.... Hihihihi


Aston bad mig ta ett foto på honom framför granen, jag tog några få och sen tittade han på dom. Japp, de var fina sa han!

måndag, december 21, 2015

Målarböcker för vuxna....

Jag föll för "trenden", köpte två st "målarböcker för vuxna".... Allt annat har jag ju hemma, så jag har suttit och målat några bilder med akvarellpennor och vattenpensel. Direkt så ville Aston haka på och målade och ritade i sin fina Mandalabok.... Ja, vi är mångsidiga pysslare i vår familj!


Dagens foto - 151221 - Aston hänger med Leiah och Wilma

Älskar det här sättet att dela med sig av minnen.... Att få ett sms med några foton på vad ens barn hittar på under dagen. För mig som dokumenterar i form av foton och ord är det guld värt!

Aston gick på fritids på fm och efter lunch hämtade hans gudfar Johan, Leiah och Wilma honom. Sen drog de till Andys lekland i Bromma för en massa lek och spring och röj hahaha... Aston slocknade som ett ljus i bilen på vägen hem, men nu är han pigg och vaken igen.

söndag, december 20, 2015

Martin ritar

Passade på att kika in hos Martin och smygta ett foto på honom när han sitter vid sin dator och ritar... Han är så jäklarns grym på att rita, både med papper och penna och på datorn!!

Dagens foto - 151220 - höstavslutning på Astons innebandy

Idag var det dags för höstavslutning med föräldramatcher och fika på Astons innebandy. Fredrik var med och lirade, tror han tyckte det var himla skoj precis som Aston tyckte....






Den lille herrn spelade lite, men var mest ointresserad idag....


lördag, december 19, 2015

Dagens foto - 151219 - vi fortsätter skruva

Vi fortsätter skruva, borra, fixa.... Och det är himla spännande! Men vi inser att ön nog blir hööööög, jaja det blir som det blir!

fredag, december 18, 2015

Monterar pysselön....

Vi har ett roligt fredagsnöje då vi börjar montera pysselön och får riva upp massoooooor med paket! Aston var på direkt, att få skruva och fixa är ju hur roligt som helst! Och Fredrik har världens bästa tålamod och låter honom vara med!! Det är så himla härligt att se dom fixa tillsammans....

Charlie valde att sitta inne hos Martin och spela lite Wii U under tiden, han ville inte vara med och skruva...






Dagens foto - 151218 - "date" med finaste Madde!

Idag var det dags för date med finaste Madde och en tur till nya stora gallerian Mall of Scandinavia.

Det tog ett tag att hitta varandra, först trodde jag vi var helt ute och cyklade... Att vi sprang om varann vid affärerna, men tillslut kom vi på att jag var i MoS och Madde i Solna C.... Jag hade missförstått att jag skulle hämta henne där, men 5 min senare var hon upphämtad!


Stooooort, så karta behövdes initialt iaf!


Min fina vän! Vi käkade burgare på nåt tjusigt hak, shoppade och....


...sen handlade vi glacerade munkar på Dunkin' Donuts.....


Några timmar senare har färgerna ändrats.... Så vackert!

tisdag, december 15, 2015

Daniel & Ellinor

Fortfarande så fotograferar jag lite på uppdrag, då jag hinner.... Det är inte så ofta.... Men igår var jag och fotograferade Daniel och Ellinor, som väntar sitt första barn. Enkla fotografier utan större åthävor, men det är så jag är som fotograf. Älskar det raka, det rena, det enkla.....









Förkylningsastma

Japp, Astons doktor (som vi brukar träffa) sa att det är förkylningsastma han fått. Ingen annan i vår familj har ju astma eller allergier av ngt speciellt slag. Det kommer troligen växa bort. Vi fick Airomir inhalationsspray utskrivet, som han ska få ta en gång ikväll och sen vid behov om han får dessa andningsbesvär igen....

Skönt att ha någon medicin att ta till om det behövs... Han kan ta den 1-8 ggr per dygn om det behövs...

Dagens foto - 151215 - VAB-dag

Efter en lång kväll igår, med en riktigt duktig Aston, så tog vi en VAB-dag hemma. Doktorn sa att han bör vara hemma och ta det lugnt en dag nu, så han kommer ikapp med allt. Så Aston tog en sovmorgon till strax efter 9 imorse. Jag har bokat tid till BrommaAkuten till i em så han får nån medicin utskriven om detta hände igen. Sen tog vi oss ner till apoteket för  att hämta ut Mollipect (samt migränmedicin till mig).

Jag har en grym spänningshuvudvärk idag, men hoppas det ska gå över under em! Aston mår toppen, lite blek kanske men säger att han nu andas alldeles perfekt!

måndag, december 14, 2015

En kväll på sjukhuset....

Skrivet i efterhand på dagens datum, så det hamnar "rätt"....

Ikväll åkte jag, Aston och Charlie till Bromma Akuten, den närakut vi valt att tillhöra. Där fick vi komma in rätt snabbt och doktorn lyssnade på Astons histora, sen på hans lungor och mätte saturation mm. Doktorn konstaterade rätt snabbt att han lät astmatisk i lungorna (främst höger), att han är lite röd i halsen och lite öronen precis som man är vid virus, att han saturerade sig till 94% och hade en puls på 92. Hon sa att Aston utvecklat förkylningsastma och bör inhalera under kvällen för att inte få andningsbesvär ikväll också, men att hon ville att vi skulle åka in till ALB Barnakut eftersom Astons saturation bara var 94% (inget alarmerande, men tillräckligt lågt att han bör inhalera).

Vi åt på McD som killarna ville och åkte sen hem och lämnade Charlie till Fredrik som nu kommit hem från jobbet. Vi packade lite spel och en iPad, för det tar ju tid på sjukhus. 

Vi fick vänta ca 1 timme till triagen på Barnakuten. Då saturerade han sig mkt bättre (99%) och hade lägre puls mm, så vi fick gå vidare till Närakuten på ALB. Bra val tror jag, för där gick det snabbare även om det var väntetid där med. Efter ytterligare 45 min där fick vi prata med en ssk och vänta igen, sen träffa en doktor, sen inhalera Ventoline två ggr med en kortisoncocktail emellan under 30 min, sen träffa doktorn igen. Då lät allt fint och vi fick åka hem med ett recept på Mollipect samt direktiv att ta kontakt med vår vårdcentral imorgon.

Vi kom hem strax före midnatt, tog en nattfika bestående av macka och te. Sen kraschade vi direkt i sängen....

Aston med andningsbesvär igen

Igår kväll fick Aston det där andningsbesväret igen, med tung andning så man riktigt ser hur bröstkorgen häver sig med indragningar på varje andetag. Han får trycka ut luften så det piper, men säger själv att det jobbigaste är att andas in.

Vid läggdags fick han det riktigt jobbigt, så han fick komma upp en stund i vardagsrummet med öppet fönster medan jag öppnade i sovrummet så det blev riktigt svalt där. Sen pallade jag upp honom ordentligt och tillslut somnade han vid 22-tiden.

Sen vaknade han igen vid 5 imorse och fick samma besvär igen, så då gick vi ut i vardagsrummet och öppnade fönstret och bäddade ner oss i soffan. Efter 1 timme somnade han om.

Nu är det fjärde gången han får så här denna höst, så jag har bokat tid på Närakuten ikväll. Tyvärr fick vi ingen tid förrän 17,30 men bättre det än inte alls.

När jag tänker efter så har han nog haft två såna här anfall förra vintern oxå och varje gång han blir förkyld sen flera år tillbaka blir han slemmig och får hosta. Varje gång!

Så får vi se vad de säger.... Falsk krupp, förkylningsastma eller vanligt virus...

Dagens foto - 151214 - lucia på dagis

Uppe med tuppen idag, kl 7,45 skulle barnen samlas på dagis för lite luciafirande. Så söta de är, de små barnen! Att titta på luciafirande med ett gäng 1-5-åringar kan ju inte vara annat än gulligt! De sjunger i otakt, endel högt och endel lågt.... Så himla söta! 

Vi fick varm must och pepparkaka och sen var det vanlig dagisdag för Charlie. Vår söta tomtenisse!

söndag, december 13, 2015

Dagens foto - 151213 - söndagsmys

Blev bara ett enda foto taget idag, i dåligt ljus dessutom... Så det får trots det representera vår luciadag, där jag jobbade fm och kom hem till de nyklippta killarna. Vi körde på söndagsmys med grillad kycklig och pommes pinnes i soffan tillsammans med en film från Netflix, eftersom jag jobbade kväll igår. Mysigt!

lördag, december 12, 2015

Dagens foto - 151212 - nyklippta killar

Idag var Fredrik med barnen och klippte sig i Stinsen, medan jag var på jobbet. Först käkade de lunch på Burger King, sen klippning och det avslutades med varsitt paket med Pokemonkort hehe....

Äntligen var Aston redo för klippning, han har sparat långt och nu kunde han klippa lite Mohikanfrisyr med en lite längre tofs i nacken. Han fick tydligen bestämma själv. 

Så söta pojkar!!

fredag, december 11, 2015

Dagens foto - 151211 - luciafirande på skolan

Vid kl 15 idag var det luciafirande på Astons skola (bra planerat att det var på skolan idag och på dagis på måndag!!) och det var så vackert och fint! Alla tomtarna satt på trappan på skolgården och sen kom alla lucior, tärnor och pepparkaksgubbar i ett tåg och ställde sig bakom tomtarna.... Både nya julvisor och gamla kända visor gjorde det både vackert, stämningsfullt och roligt!! De har en mkt bra musiklärare (Mia) som barnen älskar!

torsdag, december 10, 2015

Dagens foto - 151210 - Junibacken med Astons klass

Vilken härlig dag med en härlig klass! Jag följde med Astons klass till Junibacken, tillsammans med 17 barn, 2 fröknar och 3 andra föräldrar samt en förskoleklass med lärare och vuxna där med! Vilka fantastiska barn!! De var så duktiga på att gå på led, lyssna... Att åka kommunalt med ett 40-tal barn kunde ju varit påfrestande, men det var så bra planerat med max 3 barn per vuxen att alla barn var som ljus och så himla duktiga!

Väl framme på Junibacken åt vi pannkakor hela bunten, förbeställt som det var gick det smidigt. Sen delade vi alla upp oss, en vuxen tillsammans med sin lilla grupp - så fick man göra som man ville. Jag hade Aston, Leiah och Danny i min grupp och vi tog oss först till Filmstudion, en nyöppnad del där man fick lära sig göra animerad film (planera filmen, göra gubbarna och vyn, sen fotografera med en iPad och sen animera). Vi tyckte det var mycket roligt! 

Sen tog vi oss till Sagotåget och efter det lekte barnen i Villa Villekulla samt på en annan lekplats.... Sen var det dags att åka hem.

En härlig dag med härliga underbara fantastiska barn!!! Det gör vi om! 

onsdag, december 09, 2015

Dagens foto - 151209 - Bokeh-fotografering

Jag har i flera år kikat på Bokeh-foton, men aldrig kommit mig för att testa... Men idag var jag väl tillräckligt uttråkad efter all magsjuka hos barnen och all tvätt som fixats att jag fick för mig att testa...

Några av figurerna är avskurna, som i första bilden. Vet inte varför, kanske hamnade själva pappret med utskurna figuren på för nära själva glaset i objektivet.... Men men, testar man aldrig kan man inte lära sig.... Rätt fina ändå!






tisdag, december 08, 2015

Dagens foto - 151208 - de mår bra nu....

Det var mig en kort, men väldans intensiv vända av magsjuka.... Jag är grymt trött efter två nätter med extremt lite sömn... Natten mot måndag kräktes Aston typ 15 ggr, tidig natt mot tisdag kräktes Charlie två gånger... Men nu äter de igen, mår helt ok!! Skönt!

Vi avslutade kvällen med lite mys och läsning, här kollar killarna i Minecraftboken

måndag, december 07, 2015

Dagens foto - 151207 - yay, magsjuka in da house

Så var det vår tur att få magsjuka, Aston började kräkas vid 19,30 igår kväll och har sen kräkts hela natten med 1-1,5 timmes intervall.... Vid 5 somnade vi och vaknade vid 8,30... Charlie har inte kräkts än, däremot är han lite lös i magen. Så nu har vi karantän!

söndag, december 06, 2015

Dagens foto - 151206 - julskyltning

Idag var det dags för den årliga turen in till city för att kolla in årets julskyltning på NK. I år är den verkligen fin, den går igen leksaker och populära saker genom ett antal årtioenden... Så kul att se!!






Ljusälgarna i Berzelii Park


lördag, december 05, 2015

Jultags till klapparna

I SWE-bloggen visar jag idag mina tags, för det var min tur att hålla i luckan i årets kalender... Kika in där och spana på alla fina tags!

Såhär skrev jag
Idag är det dags för lucka nummer 5 och det är min tur att visa några tags. Jag funderade och funderade och funderade, både länge och väl, eftersom jag inte använder dekorerade tags så ofta. Men så kom jag att tänka på att tags till julklapparna är ju enkla och roliga att göra! För att orka göra många måste de vara enkla, så här blev mina!
Så jag skar till sex stycken tags på fri hand. Stansade ut snöflingor på tre av dom. Bakom denna utstansade tag monterade jag lite mönstrat papper, för variation valde jag olika färger. Sen monterade jag de tre andra tagsen på baksidan av dessa. På så sätt dolde jag den lilla färgade pappersbiten. På med en blingsten i mitten av snöflingan, stämpla lite text och rita en ram så var saken biff....

Enkla, fina och personliga!




Hoppas dessa inspirerar till egna små tags!


Dagens foto - 151205 - läxor

Vi är glada så länge det varar, men än så länge älskar Aston sina läxor. Han har läsläxa i princip varje dag och så matteläxa över helgen. Han tycker det är roligt och vi får extra tid tillsammans! Just idag var det Fredrik som lyssnade på Astons läsning, annars är det oftast jag som gör läxorna med honom

fredag, december 04, 2015

Dagens foto - 151204 - fredagsmys

Fredagsmys bestående av pizza och film i soffan (jag orkade inte laga mat efter dag nr 2 med migrän). Så Fredrik köpte med sig pizza på väg hem från jobbet.... Sen spanade vi in Home på tv

torsdag, december 03, 2015

Dagens foto - 151203 - migrän!

Jag skulle ha jobbat idag på dagen men började få grym huvudvärk under em/kvällen igår och den utvecklade sig till full migrän senare under natten. Och jag har bestämt mig för att INTE plåga mig genom att jobba med migrän. Har gjort det i alldeles för många år nu... Så idag är det planläge som gäller!

onsdag, december 02, 2015

Dagens foto - 151202 - julpyssel på dagis

Idag var det dags för julpyssel - eller pyssel av en låda - för Charlie på dagis. Charlie hoppade över de traditionella julpapprena och gick all in på grönt glittrigt papper. Så det blev en slags trollerilåda istället..... Så söt!

Aston på träslöjden

När jag hämtade Aston efter skolan så var han och några på fritids i träslöjden. Han älskar att vara härinne och pyssla, planera och fixa!! En favorit helt klart!