tisdag, november 21, 2006

Avslappnad...

...det är jag det... Eller ja, alltså jag är mer avslappnad nu än någonsin tidigare i mitt 38-åriga liv! Har precis varit på min 6:e träff med kroppspsykoterapeuten och idag är första gången som jag känt mig riktigt lugn :) Är ju en människa med 1000 bollar i luften samtidigt, och sen lägger du till 100 järn oxå... Då kommer du i närheten av mig ;-)

Det är KANON att gå och prata med nån en gång i veckan... Allt från barndom till nutid och jobbsituation. Att få jobbcoachas, livcoachas och bara vara :) Sen är den kroppsliga behandlingen toppen!

Vad ska jag göra varje vecka då?
1. Fokusera på mig!
2. Känna efter vad jag känner! Alla känslor är viktiga (ilska, sorg, glädje, lycka mm)
3. Meditera 20 min minst 4 gånger i veckan
4. Stretcha vaderna - gärna varje dag (få bra flöde ner i fötterna)
5. Gunga i knäna för att hitta känslan och försöka att inte översträcka dom så mycket

Det låter som massor att göra, och visst... Men det är inte så farligt faktiskt, det är alltid jobbigt och svårt att ta tag i sitt liv (drar inte igång mitt livs historia här, det räcker att säga att jag har haft det tufft och jobbigt som barn, tonåring och yngre vuxenåldern). Men när man börjar nysta i det är det sååååå skönt!

3 akupunkturbehandlingar har jag också fått. Det är bra det med!

Huvudvärk har jag mer sällan, sist hade jag visserligen migrän till och från i 8 dagar. Men utöver det har jag "bara" haft spänningshuvudvärk några gånger på denna månad. Så på det hela taget har jag haft migrän/huvudvärk i kanske 13-14 dagar på 1 månad. Låter det mycket? Om du har i åtanke att jag i vanliga fall har 3-4 huvudvärksfria dagar på en månad, så har det minskat betydligt!!!!

Nu ska jag återgå till jobbet!

Kram
/H

7 kommentarer:

Anonym sa...

Låter fantastiskt. Hur fick du kontakt med en kroppsfysiotjottanblä? Jag går hos sjukgymnast på huvudvärksklinik, men kan inte påstå att det gör nån större nytta. Däremot gör min egen lilla hembehandling mycket nytta.
Jag har nu haft 4 dagar utan huvudvärk efter 2 helvetesveckor med nonstop migrän.

Jag vill också må bra!!!

Anonym sa...

Låter underbart!
Du skulle behöva vara i S.Unnaryd i en månad, du skulle vara så lugn så för där finns inget att göra :O))

Eller så skulle du klättra i kyrktornet eller något liknande ;O)

Kramen Anna

Anonym sa...

Det är verkligen skönt att höra att du tänker på dig själv nu! Avslappnad? Skicka hit lite sådant är du snäll. ;) KRAM!

Anonym sa...

Hej Helene.

Skönt att se att du åter skriver i bloggen. Du är en sån stor inspiration, men det var inte just det jag skulle skriva om idag, även om att du är fantastiskt duktig kan nämnas många gånger om och om igen. Läste om dina huvudvärksproblem och det var "skönt" att se att man inte är ensam. Jag är också med i "jag-har-huvudvärk- varje-dag-klubben". Ville bara mest tacka för att du skrev om det och fick mig att känna mig mindre ensam och konstig. Stor kram
/Helena

Fotograferande Maria sa...

Hej Helene!

GAh fyllde din minsting 15??? stroa killen:) Min tjejer fyller 17 år idag!!! Gammal jag kände mig plötsligt! Skönt att du mår bättre av "behandlingen"

Kram / Maria

Anonym sa...

Så härligt att huvudvärken så sakteliga ger med sig!! Kramis!

Anonym sa...

Det verkar ju vara så skönt!!! Hoppas du mår så bra som det verkar.