torsdag, mars 23, 2006

Skatt på godis????!!

Alltså, hallååååååååååååååå!!!! Vad 17 är det jag läser i tidningen? Nu har man förslag uppe på att det ska läggas på en skatt på godis och annat onyttigt... Betalar vi inte redan skatt, dvs moms på ALLT??? Hur 17 fungerar vårt samhälle? Nu får dom faktiskt ta och ge sig, tycker jag. Tycker det är rent patetiskt hur våra politiker över huvudtaget kan fundera på att lägga skatt på skatt på skatt på skatt...

Visst, godis är inte bra, men det betyder ju inte att det ska läggas på ännu mer skatt på det?! Ska det vara så att vi ska skatta för att vi inte tränar heller, för det är onyttigt???

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Jag är så arg och irriterad att jag inte ens kan skriva sammanhängande!

1 kommentar:

Anonym sa...

Joo, jag är FÖR! SÄNK momsen på riktig mat, och chockhöj den på skräpmat! Många gånger tycker jag att riktig mat är ofantligt mycket dyrare än sönderprocessad skräpmat - och så kanske det måste vara av produktionsprocesstekniska (puh vilket ord!) skäl, men genom att på något sätt "kvotbeskatta" så kan man ju styra hushållskassorna till att köpa vettig mat istället för en massa annat!

Om ett hekto godis kostade 20-25 kronor hektot, så skulle folk inte köpa enorma påsar bara för att det är lördag, eller bara för att det är nåt bra på tvn eller vad som helst - utan man köper en liten påse med några utvalda goda karameller i, och slipper utsätta kroppen för en stor sockerchock. I gengäld kanske man skulle kunna subventionera (nu drömmer jag högt här) ekologisk/etisk köttproduktion, så att man kunde köpa kotletter för billig peng utan att ha ångest för att grisarna behandlats illa, transporterats runt halva europa osv. Eller på något annat sätt använda pengarna till att göra RIKTIG mat bättre och mer prisvärd. Var har du läst om detta? Tycker det är ett guld-förslag! :o)