torsdag, september 14, 2006

Scraptrenders vara eller icke vara

Jag har funderat endel de senaste veckorna... Jag läser i bloggar och på forum om detta med trender och dess vara eller icke vara... Att några tycker det är så jobbigt med trender och att det bara är såna sidor som är trendiga som vinner tävlingar etc... Och att andra tycker att trender är det coolaste som finns!

Men hur är det egentligen med trender? Är det inte som med allt, att man inspireras och tar till sig DET man själv gillar... Inte måste man väl hoppa på allt som finns och görs och fixas?? Eller hur?

Måste man verkligen hålla så benhårt i sin stil, för att inte anses som trendig? Eller får man inte plocka det man tycker om ur andras stilar och göra lite som man vill utan att man ska få "dåligt samvete" för att man provar nåt nytt? Och vem avgör om min stil är inne eller inte? Det är ju varje persons val vad man gillar och hur man gör, och det som är poppis idag är det inte i samma utsträckning om ett år. Allas sidor är "otrendiga och ute" förr eller senare om man ser det ur den synvinkeln.

Idag ska man nästan be om ursäkt för att man leker med färger, hoppar på nya saker och busar till det och ibland håller sig till en rak och enkel stil, nästan som att man ska få "dåligt samvete" för att det är KUL att skapa och vara kreativ...

Om jag utgår från mig själv då...

  • Jag testar nästan allt och försöker att inte fastna i ett fack...
  • Jag gillar det grafiska, rena, strama, enkla och fyrkantiga typ Ali Edwards.
  • Jag gillar lager på lager och mer dekorerade sidor...
  • Jag gillar de lekfulla stilarna med starka färger typ Elsie Flannigan.
  • Jag gillar att pricka och strecka.
  • Jag gillar att klippa ut former och annat ur mönstrat papper...
  • Jag gillar knappar och stjärnor och blommor och strass...
  • Jag gillar akrylfärger och foamstamps, chipboardbokstäver och bling.
  • Jag älskar att sy på mina sidor, både för hand och på maskin.
  • Jag älskar fluid chalk och distressade kanter på papper
  • Jag gillar att skriva för hand på mina sidor, för det ger personlighet
  • Jag tycker om det jag gör, oavsett trend eller inte, oavsett vad andra tycker om min stil eller inte

Ni ser betoningen på JAG?! Det vill säga - JAG gillar det mesta... Vissa av dom här sakerna kanske är mer "trendiga och heta" just nu, men vem avgör vad som är trendigt och inne? Och vem avgör om mina sidor är "trendiga" eller inte...

JAG scrappar ju på mitt sätt, vill helst inte att andra ska avgöra om mina sidor är trendiga, eftersom det inte är för andra jag skapar.

För vem bryr sig egentligen? Jag kan väl tycka att man nu tycker att det är så onödigt med trender, är det inte den personen som egentligen vill mer? Som egentligen tycker att trender påverkar mycket och har prestationsångest? Kan man inte bara se scrappingen och dess olika stilar för vad det är? Ett sätt att bevara minnen? Sen HUR man gör det, spelar det nån roll??? Kan man inte få testa nya saker, trendiga saker, utan att anses trendig och få höra det? Är det inte varje persons egen sak att få testa och utvecklas om man vill det??

Såklart man får, det är väl självklart... Vi lever i ett fritt land och gör som vi vill. Men så fort man nu nämner en sån här sak, att det är upp till var och en så blir det ramaskri... Vissa tycker si och andra så... Men jag tycker att scrapbookingen lika mycket handlar om att få leka och vara kreativ som att bevara minnen :) Oavsett om jag gör det med trendiga eller otrendiga medel. Precis som i övriga livet är det trender som för oss framåt i livet, som får oss att utvecklas... Det som inte var bra för eller passar mig kommer jag inte heller fortsätta med...

Ja, det här är högst personliga åsikter och som alltid inte riktat mot någon, utan det är mer reflektioner på vad jag läser runt om i bloggar och forum och sånt jag pratat med min vän Åsa om...

Jag undrar vad ni därute tycker :) Om ni nu orkar läsa hela uppsatsen och tycker nåt *s*

Kram
/Helene =)

19 kommentarer:

Anonym sa...

Du är så klok du Helene! Sitter och nickar särskilt till stycket

"För vem bryr sig egentligen? Jag kan väl tycka att man nu tycker att det är så onödigt med trender, är det inte den personen som egentligen vill mer? Som egentligen tycker att trender påverkar mycket och har prestationsångest? Kan man inte bara se scrappingen och dess olika stilar för vad det är? Ett sätt att bevara minnen? Sen HUR man gör det, spelar det nån roll??? Kan man inte få testa nya saker, trendiga saker, utan att anses trendig och få höra det? Är det inte varje persons egen sak att få testa och utvecklas om man vill det??"

Jag håller fullständigt med. Jag har flera vänner som utvecklat sitt albumskapande till scrapbooking - dvs de dekorerar dem och gör dem mer personliga, men kanske inte med så mycket olika material och därför säger de ändå att de inte scrappar "på riktigt". Klart de gör!! Om man jämför Elsie Flannigan och Cathy Zielske så har ju de helt olika stilar! Men båda gör ju scrapbooks!

Visst är tävlingar och utmaningar på olika forum roliga - men är scrapbooking verkligen något man kan/ska tävla i?

Anonym sa...

Bra Helene!

Jag är en scrappare (eller crapare *skräp* som min man säger;-) som inte har varit på kurser eller läst speciellt mycket om just trender inom scrap och papperspyssel. Jag började när jag varit på en ABF kurs och har hållt min stil sedan dess. Jag har ingen maskin som stansar bokstäver eller koll på vilka papper som skall användas eller om det skall dekoreras med redan färdiggjorda blommor eller om det går lika bra om jag klipper ut dem själv...men jag tycker det är JÄTTEKUL!! Min man tycker att våra album är JÄTTEFINA!! Mina vänner och släktingar tycker jag är JÄTTEDUKTIG!! Det är väl det som skall räknas eller?? Jag älskar verkligen att skriva till mina fotografier själv och tycker att det känns opersonligt om det är utskrivet på datorn, (med det säger jag inte att det är fel, det blir skitsnyggt det med)men för mig och mina barn så känns det rätt att jag dokumenterat för hand med min handstil.

Som du ser kan jag tugga på om det här i evigheter!! Skall dock inte göra det;-)

Jag tycker att trender är kul och de behövs för inspiration och nyskapande men det är i slutänden det man själv tycker är bra, fint, snyggt som är det som verkligen räknas och det kanske blir en trend det med...

Du är bra! /Josefin

Anonym sa...

Det här är så bra sagt, Helene! Jag har själv inte riktigt förstått mig på de här diskussionerna om att haka upp sig på trender (har inte blandat mig i dem heller). För mig börjar det kännas som att man tappar orsaken till att man scrappar i de tankegångarna. Man scrappar ju för sin egen och för sin familjs skull. Hoppas jag i alla fall! Och då skall man göra som man själv tycker och använda sig av det material man själv väljer och skapa enligt den stil man själv känner, oberoende om det är trendigt eller inte!

Själv tycker jag att det ibland är jättekul att pröva nåt nytt, men oftast följer jag min egen stil och skapar enligt hur det känns bäst för mig. Jag måste ju inte prestera något för någon, utan jag gör det för min och för familjens skull. Det är grundtanken i att jag ens håller på med detta.

Sen vad som är trendigt eller inte... allting går ju framåt hela tiden, så även den här branschen. Leverantörerna måste utveckla nya produkter för att hållas med. Men samtidigt tycker jag att det finns ett så brett register av produkter idag, så det finns för alla, oberoende av vilken stil man har.

Själv identifierar jag mig kanske inte så mycket med den stil man ser mycket av idag, med doodling och liknande, kanske lite 70-tal över det hela. Men det är mest för att jag inte behärskar doodlingen, för jag har aldrig kunnat rita. Men jag tycker det är en underbar stil (och önskar jag skulle behärska den:) Jag tror jag sitter ganska tryggt fast i min lite småromantiska stil, för det är jag. Så vill jag ha mitt hem också.

Dessutom kan trenden redan i morgon se helt annorlunda ut. Och troligen så kommer dom igen småningom...

Lite väl lång fundering från mig, men....;) Tack för ditt inlägg, Helene!

Anonym sa...

Jag scrappar mina sidor på det sättet JAG vill utan att överhuvudtaget ens fundera på om mitt sätt skulle vara "inne" eller "ute" och trodde inte att andra funderade över det heller *s*

Sen gillar jag ju nya grejer som dyker upp, och det är roligt att prova på, men jag gör fortfarande bara det JAG tycker är roligt, och skippar det andra. Jag är med andra ord ingen som MÅSTE ha koll på det senaste eller MÅSTE veta vad som kommer komma här näst. Jag scrappar för MIN skull, för att jag ska få utlopp för min kreativitet och för att det är så himlans roligt! :-D

Anonym sa...

"Lite väl lång fundering från mig, men....;) Tack för ditt inlägg, Helene!"

Inlägget som slutade enligt ovan, var mitt;)

~Cami~

Anonym sa...

Det går ju trender i allt, bilar, hus, kläder, mat, möbler , tandställningar you name it. Man tar åt sig det man vill, resten låter man bli. Det är likadant med scrappingen.

För egen del är jag väldigt seg på att hoppa på "trender", det gäller i allt skulle jag tror. Är nog lite försiktig eller feg, måste fundera länge innan jag kan bestämma mig för om jag tycker om det eller inte. Så när jag är på är det något annat som "gäller" hihihi.

Kramen Anna

Emma sa...

Många kloka ord av dig! Jag funderar inte så mycket över vad som är trendigt. Snappar upp det jag tycker om och skapar utifrån det. Sen tycker jag om att prova nytt och utvecklas!

Sanna F sa...

Jag håller med dig Helene!
Man scrappar som man själv vill... och det är ju klart att det är kul att prova nya grejer som kommer hela tiden... och mode finns som sagt i allt!!!
Man scrappar ju ( iallafall jag) för sig och sin familjs skull och för att bevara minnen. Ibland blir jag mindre nöjd med utseendet på en layout, men då tänker jag att jag har i allafall bevarat minnet av den här händelsen. Sedan blir jag super inspirerad av andra som testar nya saker och jag kan vara ganska "sen" med att börja med nya "inne" saker som t ex blommor osv. Men jag gör saker i min takt när jag känner för det! Och visst "snor" jag idéer från andras alster...

Kram till dig som är en av mina inspirations källor... Jag tittar ofta in i ditt galleri!!!

Lilo sa...

Jag påverkas lätt av nya saker och trender inom scrappingen... men bara sådant som faller mig i smaken! Och då härmar jag gärna efter och provar nytt! Skulle det vara trendigt med en speciell stil som jag anser ful skulle jag inte låta mig påverkas. Men när det nya, trendiga är läckert så påverkas jag gärna!=)
Jag står fast vid min åsikt att scrappa som DU känner för och för DIN egen skull! Ha ROLIGT och försök göra saker du själv är nöjd med, sedan får de andra tycka vad de vill... jag försöker verkligen stå för det här... speciellt det där sista att vara nöjd själv är knepigt ibland. ;)

Sofia sa...

Jättebra skrivet Helené, för mig är det budskapet bakom layouten som är viktigast och då kan jag tillåta mig att flumma ut och testa nya saker samtidigt som jag kan vara väldigt enkel helt beroende på dagshumör för mig är humöret viktigare än trendfaktorn i mitt skapande

Linda Muhr sa...

Visst påverkas man, men vad man sen tar till sig är ju en annan sak!

Men att det som scrappar trendigt alltid vinner tror jag inte, se på många av våra duktiga svenskor som får visa upp sig i tidningar och annat, inte scrappar alla de likadant, jag tror att de som vinner är de som är extra duktiga på att SE på ett annat sätt än vi vanliga.;-) så tror jag!

Anonym sa...

Idag fattade hon nog innebörden av det. Jag har lämnat lite pennor, pärlor och annat pyssel uppe på hyllan. Hon blev rätt ledsen när hon inte fick rita med det. Har inte bestämt mig för om jag ska ta undan det eller om det ska vara kvar för att "retas" lite.

Hemska jag hoppas på dåligt väder så hon får vara inne och ha tråkigt också. Som vädret är nu är hon mest ute. Håller vädret i sig blir det en vecka till. Ska berätta att hon har lekförbud i Ludvigs rum också, hon drar fram som en orkan där inne nu, det gör hon i vanliga fall också. Så blir jag och Ludvig ovänner för att det är massa med saker på golvet. Kräver inte att det ska vara "vuxenstädat", men undan plockat så tar jag det sista.



Kramen Anna

Anonym sa...

Tycker att disskusioner är bra, men jag har inte riktigt förstått kritiken som jag läst på bloggar och som har fått mig att fundera.

"Trender" finns ju överallt i samhället med ALLT. Kläder, inredning, mat...och även scrapbooking såklart. Sedan kan man gilla det som är på tapeten just nu, eller så gör man det inte och alla har ju ett fritt val att hoppa på trenden eller låta bli. Man kanske bara plockar delar av den!!?

Däremot så tror JAG att alla mer eller mindre påverkas av dem på ett eller annat sätt. Varför ska man envist hålla fast vid en stil om man känner för att prova på något nytt, trendigt eller inte. Jag vet ju vad jag tycker om när jag scrappar - det ska vara slitet, lager-på-lager och gärna mycket detaljer. Det betyder ju inte att jag aldrig vill göra (eller har gjort) en sida som är avskalad och lite mer "stilren". Det är ju när jag provar olika stilar som jag upptäcker om det var något för mig eller inte - så utvecklas jag.

Jag klarar mig gärna utan dåligt samvete för att jag provar olika stilar, något nytt eller scrapliftar någon annan. Det jag skapar ska in i den här familjens album och det är vi som ska minnas tillsammans när vi bläddrar i dem!

Anonym sa...

Jag har helt missat kritiken mot trender men kan väl bara säga att trender finns överallt och alla påverkas även om vi inte märker det.

Jag har en känsla av att jag kan räknas som en som scrappar trendigt. Det må vara som det vill med den saken för jag scrappar precis som jag vill och har faktiskt inte en tanke på vilka trender som exister. Aldrig i livet är det så att jag sitter och tänkter att "nu ska jag följa trenderna". Jag scrappar på mitt sätt och skulle det råka bli trendigt så är det helt ok för mig och skulle jag göra en otrendig LO så är det precis lika ok.

Summan av det mitt svammel är att jag tycker precis som du Helene - vem bryr sig. Man ska scrappa som man vill och för sin egen skull!

netha sa...

Precis!! Kan inte sägas bättre, jag som inte scrappar men gör kort gör som jag vill. Det är ju det som är grejen liksom, man gör grejorna för att man tycker det eller det är skojigt att hålla på med.
Vissa saker andra gör, gillar jag skarpt men andra saker inte, och det även bland de trendigaste scrapare och kortmakare.
Det har ju med betraktarens ögon att göra, inget är fel.
Men trender kan man ju aldrig komma ifrån, aldrig någonsin, det är ju utveckling.
Just nu älskar jag att jobba i rött, sen älskar jag brunt hemma, ja det är kanske varken trendigt men jag älskar det och därför har jag det.
Och nog skulle det vara skojsigt om alla kunde uppskatta vad den andra gör utan att komma med massa negativt dravel av missunnsamhet.
Trender eller inte, jag gillar hantverk, punkt.
Jag gillar dina alster med.

Anonym sa...

Hej vännen! Hoppas du mår bra nu efter din hemska förkylning jag läste om.Här är allt bra,barnen mår toppen.Kul att du kikade in hos mig.Jag är lite slö när det gäller uppdatering men dagarna rinner iväg och jag fattar inte hur snabbt en dag kan gå egentligen;) Vi får försöka klämma in en fika tycker jag.Helgerna funkar bäst för mig för dagarna består mest av att lämna och hämta.
Ha det gott vännen!
Kraaaaaaaaam!

Anonym sa...

Kloka ord Helene!

Själv scrappar jag ju inte men även i stämpelvärlden finns det trender och moden. Under ett par års tid har det varit mycket vingar och kronor på motiven - både de söta och de mera "artsy" men tittar man på USA och England - där våra trender brukar börja - så är detta nu på väg bort till förmån för mer realistiska och detaljerade motiv.

Som stämplare är jag nog mer "artsy" än "cute" nuförtiden men det hindrar inte att jag ibland plockar fram söta stämplar och satsar på färgläggning och mer traditionella kort. Men vad jag framför allt älskar med stämplingen är att pröva nya tekniker och dekorationer!

Kram, Gunvor

Anonym sa...

"Om jag utgår från mig själv då...

Jag testar nästan allt och försöker att inte fastna i ett fack...
Jag gillar det grafiska, rena, strama, enkla och fyrkantiga typ Ali Edwards.
Jag gillar lager på lager och mer dekorerade sidor...
Jag gillar de lekfulla stilarna med starka färger typ Elsie Flannigan.
Jag gillar att pricka och strecka.
Jag gillar att klippa ut former och annat ur mönstrat papper...
Jag gillar knappar och stjärnor och blommor och strass...
Jag gillar akrylfärger och foamstamps, chipboardbokstäver och bling.
Jag älskar att sy på mina sidor, både för hand och på maskin.
Jag älskar fluid chalk och distressade kanter på papper
Jag gillar att skriva för hand på mina sidor, för det ger personlighet
Jag tycker om det jag gör, oavsett trend eller inte, oavsett vad andra tycker om min stil eller inte"

Kunde varit jag som sa det...det är för MIG och de mina jag gör det jag gör! Och VI gillar det!


Och diana, kloka slutord;

"Visst är tävlingar och utmaningar på olika forum roliga - men är scrapbooking verkligen något man kan/ska tävla i?"

teres sa...

Mycket kloka ord och jag håller med till hundra procent. Men jag känner mig låst till något slags måsten, motton som jag själv egentligen inte har koll på. Det påverkar inte eg. vad jag gör för det tycks leva sitt eget liv ändå. Men ibland fastnar jag i måste-läget och blir låst och inte heller helt nöjd med det jag gör.

Heja till en bra reflektion!