måndag, januari 08, 2007

Att träna fotoredigering :)

Är så glad, hittade ett kanontips i februarinumret av Creating Keepsakes... En, för mig, ny metod att göra svartvita foton...

Förut har jag använt Hue/Saturation i Photoshop CS, och sen fixat lite med kurvorna. Såhär har det då sett ut ungefär (nåväl, liiiite mer jobbar jag i vanliga fall med bilderna, men vill illustrera lite mer påtagligt *s*):


Tipset i CK var att lägga till ett nytt lager och använda Gradient Map... Sen har jag dragit lite i de reglagen för att få djup i bilden...


Förstorar ni bilderna ser ni skillnaden!! Jag tycker personligen att kontrasterna i bild nr 2 är härligare och roligare... Och att det är mer likt "gamla" tidens svartvita pappersfoton... Men det är jag det ;-) Är iaf glad att jag läste fototipset :)

Kram och natti, det här med att fixa med foton var så mycket jag skapade idag ;-) Men för mig är det nästan lika mkt skapa som att göra sidor ;-)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset.
Det vill jag också testa!

Anonym sa...

En liten hälsning till dig finns i min blogg ;)
Kika dit så får du se!

Koy sa...

Detta måste jag testa!

Roligt med bra och nyttiga tips :-)

Kramis

Anonym sa...

hej helene. Jag har scrapliftat din lo fjärdeadvent från decembernummret av scrapbooking m.m. Resultatet blev väldigt väldigt likt dfå jag valde bilder från första advent. är det okej om jag lägger upp min LO i min blogg och refererar till dig? Hoppas du inte misstycker. kram pp dig.

Anonym sa...

ÅH! Det måste jag testa - har inte ens hunnit bläddra igenom tidningen! Resultatet blev superbra :)
Kram Theresa