torsdag, januari 05, 2017

DAG 273 - allt handlar om maten

Att ha varit överviktig och gå ner i vikt och inte gå upp igen är skitsvårt! För ALLT i livet handlar om mat, utan mat kan vi inte överleva. En fd alkoholist måste avstå från alkohol resten av livet, en fd rökare kan inte röka en enda cigarett osv... Men en person som varit överviktig MÅSTE ju äta, det går ju inte att leva annars....

Så för mig som fd överviktig handlar allt om att planera, planera, planera.... Att hela tiden ligga steget före, att tänka till varje gång om det är värt att stoppa kakan i munnen osv... Det blir nästan ett manisk beteende, men ett beteende man på ett sätt måste ha. Folk omkring en blir nästan irriterade på att man är så strikt, men jag måste det... För annars halkar man dit i det där beteendet att ta en extra ostskiva, att smaka extra mycket av maten man lagar, att ta mjölk i teet eller till middagen osv. Alla dessa små omedvetna saker man gör, som ändå adderar till den totala kalorimängden man får i sig på en dag....

För hur det nu än är så handlar det om att äta regelbundet, äta bra mat och att inte äta mer energi än man gör av med.... Och det ÄR svårt med alla frestelser som finns omkring oss i form av fika på jobbet, godsaker hemma, en macka eller två då man är sugen då man kommer hem, småätandet då man lagar middag osv osv...

Jag läste nånstans att 80-95% av alla som gått ner i vikt, som har bantat, går upp igen. Och jag ska INTE vara en av dom. Jag tror nämligen att det är det där beteendet med småätande och unnandet som eskalerar och som gör att vi tillslut ökar i vikt igen. Det beteendet måste man bli av med.

Känner det själv många gånger, att man är småsugen en halvtimme före middagen och man så gärna vill ta nåt att äta.... Jag tar numer vatten, oftast i alla fall, då jag känner så.... Fyller magen med vatten och står förhoppningsvis ut den där lilla stunden tills maten serveras. 

Att vara hungrig är INTE farligt, även om det numer är jäkligt obehagligt med hunger. Numer känner jag mig mer dränerad på energi, ofokuserad och skakig om jag inte äter regelbundet. Kanske är bra på ett sätt?

Inga kommentarer: