fredag, oktober 07, 2016

DAG 183 - i backspegeln 6 månader senare

Det är dags för en titt i backspegeln..... Igår var det exakt 6 månader sen jag tränade mitt första pass på Itrim och började dricka VLCD-drickorna. För ca 1 månad sen nådde jag min målvikt och jag väger fortfarande mellan 60-61 kg. Jag har gått ner 28 kg, hela 28 kg!! Det är typ Astons vikt + 1 kg!! Sjukt många kg är det jag har gått ner, det är knappt så man fattar att jag tränat och ätit bort 28 kg!! Det har varit rätt lätt för mig att gå ner i vikt, kanske för att jag inte bantat förr. Kanske beror det på att jag inte varit överviktig större delen av mitt liv, kanske beror det på att det var graviditetskilon som skulle bort... Eller så kanske det bara är så att jag varit så tuff mot mig själv att kilona rasade av....

Jag och någon enstaka till i min Itrim-grupp har nått vår målvikt inom 5 månader. Resten försöker vi peppa att fortsätta, för det är ju det man måste.... Fortsätta, hitta tillbaka till banan och försöka lite till. Det går om man verkligen fokuserar, MEN det är inte alltid lätt.... Känslan idag, då jag är framme vid målvikten, är tillfredställelse och stolthet. Att jag fixade det och jag ska fixa resten med, för jag ska ALDRIG upp i vikt igen! Nu är det balans som gäller!

Resan att hitta balans har just börjat, det är svårt att hitta balansen i att veta hur mkt mat man ska äta - eller hur lite för den delen, i kombination med mängden träning. Jag tycker jag äter sjukt mycket mat, men äter väldigt lite snabba kolhydrater vilket gör att jag ökat på proteinerna lite den senaste veckan. Jag hoppas att vägningen på Itrim på onsdag ska visa vad vågen hemma säger, att jag står still och inte fortsätter neråt! Går jag uppåt mer än 1-2 kg så får jag dra ner på proteinerna igen..... Balans var det!

Jag är sjukt nöjd med mitt val att påbörja min viktresa, jag har på kort tid nått mitt mål genom att vara sjukt målmedveten och fokuserad. Jag har följt min strategi att inte äta nåt annat än det som stått på menyn, oavsett om det varit VLCD-mat, LCD-mat eller riktig mat. Nu är det svårare, nu kommer suget emellanåt och visst har jag gett efter nån gång. MEN på det hela taget så är jag mkt mkt mer noggrann och fokuserad nu! Det är det som är mitt mål nu, att den största delen av tiden är jag nyttig, hälsosam och tränar!




Här vägde jag in mig på Itrim den 6 april i år... Då var det inte många, varken jag eller andra, som tyckte att jag var speciellt stor ändå. Det är många som säger det till mig nu, att de inte såg mig som så överviktig. Nu ser jag annorlunda på saken, inte stor i den bemärkelsen men ändå så att jag verkligen behövde göra denna viktresa. Jag har hittat mig själv och mår så mycket bättre. Både i kropp och själ. Målet i sig har ju aldrig varit att bli smal och komma i Small eller stl 36, målet var att hitta tillbaka till MIG - till den jag var, om än några år äldre och med några fler rynkor! Och det har ja gjort med råge! Jag känner mig pigg, fräsch OCH ung! DET är det som var målet!


Jag tyckte om att promenera förut med, och gjorde det då och då men inte tillräckligt ofta... Men nu, 28 kg lättare, så går jag oftare, snabbare och längre!! Det är ok att gå kortare sträckor oxå, men känslan i kroppen när man är ute - den är fantastisk! Här är bara dagar innan jag påbörjar viktresan hos Itrim.


Nästa år hoppas jag att min kropp, min fot och min ork håller för skidåkning. Jag vet att både kroppen och konditionen fixar det, men foten?! Det är inte säkert.... Men nästa år ska jag verkligen åka några fler åk än typ 6 st på en vecka!! Det var najs i solen, MEN att få åka skidor med mina fina... Ja, det är ett mål i sig!


Ja, jag satsar nu vidare i min resa.... Var är jag om ytterligare 6 månader? I balans har jag tänkt! Jag ska fortfarande träna, powerwalka, äta gott och nyttigt, men kanske unna mig lite mer emellanåt än jag gör just nu....

Tjingeling!!

1 kommentar:

Unknown sa...

Skitbra jobbat! ����