söndag, oktober 29, 2006

Tankar kring svenska scraptidningen...

Ja, nu är den här! Här kommer lite funderingar från mig, detta är alltså mina egna tankar och funderingar... Inte redaktionens, inte övriga dt:s utan mina egna :)

Alla kring tidningen har jobbat hårt, både redaktion och designteam!! Det går åt mer tid än man tror, både att skapa till själva tidningen OCH att skapa själva tidningen!Det kommer att göras förbättringar av tidningen, första sidan kommer ändras och ska göras mer säljande... Nu var det tidsbrist som gjorde det hela lite enkelt... På insidan kommer man ju jobba mer med enhetlighet och grafisk formgivning. MEN det viktigaste är att det nu finns en svensk scraptidning, att nån orkar med att lägga tid och engagemang på en tidning, att nån lägger ner de ekonomiska medel som behövs!!!

Barnsjukdomar finns det ju alltid i början av ett projekt, och innan allt har hunnit landa... Ja, vi jobbar alla vidare helt enkelt!

Konstruktiv kritik är dock alltid bra att få, både på artiklar, innehåll och sånt. Med konstruktiv kritik menar jag då sånt som leder till nåt BÄTTRE! Inte bara orden "fult", "fint", "underbart", "under all kritik" osv.... Utan sånt som verkligen leder framåt, till nåt bättre...

Många säger att dom inte kan komma på förslag till förbättringar, men det kan handla om små saker som "Fint upplägg, men det skulle varit bättre med enhetliga rubrikstorlekar" osv. Våga ge konstruktiv kritik, det uppskattas alltid! Klart att det finns lika många åsikter som det finns personer ute i Sverige.

Jag har även läst på olika forum (jepp, jag läser i nästan alla forum ;-) ) att vi i designteamet är aktiva på nätet och redan syns överallt, att man inte får så mkt ny inspiration från oss osv... Att det vore bra om man tagit in någon "ny" förmåga.... Grejen är nog den att skulle jag (obs! personlig åsikt) lägga ner massor med pengar, tid och energi på ett sånt här stort och nytt projekt som en svensk scraptidning, så skulle jag oxå först välja personer som jag vet skapar kontinuerligt och kan skapa under press... Att välja personer som syns mycket och som skapar en hel del innebär en trygghet, sen finns det utrymme till fler så småningom, det är jag övertygad om. Tidningen har ju kunnat välja bland en uppsjö med duktiga svenska scrappare!!! Några få av oss blev utvalda... Jag har även läst att folk är glada och nöjda och imponerade med innehållet. Att tidningen är över förväntan och att de är medvetna om att det kommer bli en ännu bättre tidning!

Men DU har verkligen en chans att påverka! Att det är mycket alster från designteamet är kanske inte så konstigt. Det är första numret, det har inte skickats in så mycket alster från läsarna än osv. ALLA får skicka alster, alla får skicka artikelförslag och vill man skriva en artikel kan man skicka in förslag till redaktionen, så kanske man har tur :) Det är meningen att alla ska få möjlighet i så stor utsträckning som det går...Det tar ett tag för redaktionen att jobba upp en layoutbank, att få in 10 layouter eller 500 layouter från läsarna gör stor skillnad på utbudet. Så vi hoppas alla att ni vågar, vill och satsar!

Ja, det här var Helenes tankar och funderingar! Hoppas ni alla sätter er ner i era kammare nu och skapar till tidningen!!! Jag har en skiss ni kan skapa efter t.ex. ;-)

Ha en bra söndag!
Kram
/Helene

9 kommentarer:

fridakarolina sa...

Hej Helen, jag undrar om man får skicka in gamla LO´s till tidningen eller om det bara ska vara opublicerade alster (som inte varit uppladdade på något forum eller blogg, etc)? Går det bra med både kort och layouter?

Hälsningar Karolina :)

webmosterhelene sa...

Frida, det ska vara opublicerade alster... Men självklart går det bra med både kort, layouter och annat :) Är det inte utifrån de teman som ges, så skicka på fria bidrag :) Ju mer som skickas in desto roligare ju!!!

Kram
/Helene

Elsa sa...

här kommer lite tankar från mig om den nya tidningen:

Det är verkligen så roligt att vi fått en scraptidning på svenska. Jag tyckte att det första numret var superinspirerande att kolla i, sen är det säkert mcyket som kan förbättras eftersom men ja inget direkt vad jag kan komma på. Ni har alla som jobbat med tidningen gjort en kanonjobb och ni i tidningens DT är så himla duktiga på det ni gör och ni inspirerar mig massor, verkligen:)

Lite svammel från mig...

Kram Elsa

Anonym sa...

Jag tycker att det var ett mycket inspirerande nummer och det var skoj att det var lite annat pyssel än bara scrapbooking. Det är verkligen kul med en svensk tidning.

Det jag tyckte var trist är att det var så mycket amerikanska layouter i tidningen. Det kändes som det var fler från USA än Sverige (om man räknar bort DT), men jag antar att det bara är att skicka in bidrag så att det blir en helsvensk tidning till slut! :-D

Jag vill avsluta med att säga en sak. Vilket otroligt jobb ni i DT lagt ner!!! Tack för det!

Anonym sa...

Jag tycker att tidningen är proffsig och att det bara är småsaker att förbättra som du skriver om. Jag tycker att ni är ett mycket bra DT...tycker som du att man får välja något som redan är känt, då tar man ingen chansning och man vet vad man får, så att säga. Man måste ha folk som har vana att "jobba på beställning". Jag känner mig trygg med att veta att ni kommer att leverera många roliga idéer och utmaningar. Ner med jante! Ni syns för att ni är bra. Punkt! Må så gott!

Anonym sa...

Hej!
Jag bli jätteglad när den nya tidningen damp ner i min brevlåda =).

Jag skulle dock gärna se (som du själv skrev om) att framsidan blir lite mer inspirerande. Sedan funderar jag på om det är möjligt att kanske ha ett inslag i tidningen som vänder sig mer till kortmakeri...

PS. Dina LO:s i tidningen var verkligen fina!

Ha det så bra! Magda

Linda Muhr sa...

Jag skulle gärna se mera kort och liknande..men det är klart att man måste ju skicka in för att komma med! ;-)

jag hoppas oxå på fler okända ansikten i tidningen, annars har ni gjort ett kanon jobb!
Kram Linda

Anonym sa...

Ja, visst var det "kända" ansikten i DT, men jag tycker det var en underbar blandning, för ni har ju verkligen olika stilar! Har bläddrat i tidningen många gånger och hittar hela tiden mer att inspireras av.

Jag var lite förvånad över att det var så många utländska namn, men en del är kanske svenskar med utländska namn eller så var det inte så många halloween-bidrag från svenskar... Har ju själv aldrig firat halloween och då naturligtvis aldirg scrappat om det.

Ville egentligen bara säga att du och alla de andra i DT är jätteduktiga och har gjort ett kanonjobb!

/Sandra

Anonym sa...

Hej!
Jag är "helt ny" i scrapsammanhang och bara tittat runt på internet ännu så länge. Jag hittade tidningen av en slump, häromdagen och föll pladask för sättet att uttrycka "känslor"och skaparglädje. Då jag läste att du bad om konstruktiva tanker och funderingar vill jag försöka förmedla vad jag hade för känsla då jag nästan bläddrat sönder detta första nummer.
Jag fotograferar gärna men oftast är det inte famijen (tyvärr) som är föremålet utan natur, djur och "stämningar". Jag blev alltså väldigt glad att se att det inte bara är familjebilder utan även "saker" och årstider mm som scrapas.
Detta, mitt första, intryck av tidningen var att den kändes något rörig - ganska naturligt förståd, eftersom alla fina scrap-sidor ÄR detaljrika, "krusidulliga" och fyllda av härliga, fnissiga, underbara bilder och teckningar, texter och detaljer, och SKA så vara. MEN... då känns det väldigt viktigt att texterna är lugna i layout och upplägg. Bilderna (som SKA vara stora och så som de är) får stå för det kreativa. Det kändes (bitvis)lite som om även resten av upplägget var "scrapbooking".
Ta nu inte detta som negativ kritik - jag har ju läst och läst och läst och beundrat bilder och förundrat mig över hur duktiga alla är och som sagt - jag är fast för detta härliga uttryckssätt. Det är jätteviktigt att få läsa massor av nybörjarråd och få tips på hur man bygger upp layouter och använda dekorationer o typsnitt. Sverige verkar inte vara "alltför stort" när det gäller scrapbooking och många på nätet och i tidningen, verkar känna varandra vilket är trevligt och det "lyser" om tidningen. Längtar till nästa nummer och hoppas att det detta ska bli ett bestående inslag i "tidskrift-Sverige"...
Lycka till!

mvh Anna