fredag, april 16, 2010

Språket utvecklas för Aston

Senaste veckan eller två har vi märkt att Aston försöker forma nya ord. Mimiken är plötsligt annorlunda.

Nya ord bara sen en vecka tillbaka:
Pappa - säger han numer konstant. När han ropar på Fredrik gör han det dock ljust och nästan i falsett ;-)
Plää/plääpp - släpp, om vi t.ex håller i honom
Kacka - anka, alla fåglar typ
Plyypla - flygplan
Appa - trappa
Auli - Mowgli (favoritfilmen är just nu Djungelboken 2)
Ggne - gå ner, kort g och sen ne efter
Dä min - där min
Bebi - bebis, hans docka
Priiing - spring
Pläpple - äpple (all frukt och tomater, men främst äpplen)
Dä gå - där gå

Sen har Aston börjat sjunga, det låter så gulligt då han babblar i melodiform :-) Detta började han med bara för några dagar sen :-)

Han intresserar sig för kroppsdelar, tycker det är roligt när vi räknar till 5. Leker rollekar med dockan, spisen och han älskar bilar.

Bara för att jag skulle skriva så har jag glömt, får fylla på sen.

{Bloggar på språng med min iPhone}


4 kommentarer:

Jenny sa...

Låter som att Aston och Molly ligger i samma utvecklingsfas, känner igen massor av det du skriver! Särskilt päpplä, herregud vår frukttokiga unge blir galen så fort hon får se ett äpple ;)

Vad mysigt ni verkar ha i huset, mina gamla hemtrakter!

Cassandra sa...

Cajsa "sjunger" oxå jätte mycket. Flera låtar har hon lärt sig från dagis, orden är ju inte rätt men melodin e klockren, i höstas började hon med blinka lilla stjärna och sen har de bara rullat på :) dom e så söta o de går ju så fort!

caroline sa...

Jag har förstått att ni flyttat till backlura? Välkomna :) Om det är så att du letar efter en bra Öppna Förskolan så gå till den i GRIMSTA, den är uuunderbar! :) Var ett par år sen jag var där, men jag hoppas den finns kvar?

Linda sa...

Visst är det härligt när språket utvecklas! :-) William babblar och sjunger en del han också. Man förstår inte precis allt han säger, men mer och mer för varje dag.