tisdag, maj 15, 2007

Prag-sammanfattning...

Tordagen den 3/5 åkte jag och mina arbetskollegor på konferensresa i Prag. Mellan konferens och genomgångar var vi ute och vandrade, åt gott och upplevde en härlig stad! Maten är underbart billig, ölen klart billigare än cola (men jag dricker ju inte så mkt alkohol då jag lätt får migrän), men kläder var inte så mkt billigare än här... En underbar resa med 3 nätter på ett bra hotell Tulip Inn på gatan Hybernská.

Här är jag framför den underbart vackra gamla bron Karlsbron :) Denna resa var jag superduktig och satte kameran i händerna på mina kollegor :) Så även jag har varit utomlands, det ser ni ju på bild nu ;-)

Här är mina kollegor utanför restaurangen vi åt på första kvällen. Den ligger strax nedanför Karlsbron. Det var ett vackert sceneri utanför fönstret. När vi kom till restaurangen var det ljust ute och ju längre tid vi satt där såg vi hur himlen ändrades, lampor tändes längsmed bron och utanför restaurangen tändes facklor :)

Kvällsfotografering mot Lillsidan vid Karlsbron... Däruppe ligger borgen... Så vackert, men rätt svårt att fotografera på kvällstid utan stativ. Men jag tog stöd mot brokanten och fick hyfsade foton iaf, även om de inte är helt skarpa :)

Gillar kontrasterna "silver mot guld" ;-)

Cool väggmålning :) Sånt här gillar jag...

Besök på en liten marknad, fred 4/6. Det fanns en uppsjö med marionettdockor. Jag köpte en, men det blev en ballerina med rosa tyllkjol :)

Ljuvliga apelsiner!! Bara älskar att fotografera på marknader! Det är så tacksamt!

Min kollega Inger provade ansiktsmasker på marknaden för ev. köp till sin bonusson! Hur realistiska som helst... Denna rev upp oerhört glada skratt, för hon såg så underbart härlig ut :) Nu blev det inte denna mask hon köpte utan en annan...

Den gamla astronomiska klockan vid gamla torget... Sååå cool och vacker!

På väg in i de judiska kvarteren... Överallt i Prag ser husen ut som kulisser (ja, i de kvarter som är upprustade iaf)... Så vackra hus!!!

Den gamla judiska kyrkogården... Usch, det är ett hemskt minne över dessa tragiska händelser!! Det finns bara drygt 12000 gravstenar kvar här, det låter mycket, men under varje sten finns 10-12 st begravda judar... Helt hemskt och man känner sig vördnadsfull inför dessa... Bilden är inte så bra, för vi var inte in på kyrkogården utan kikade endast in genom en liten glugg...

Kaffe med baileys... Det är mumma det!! Fikapaus efter den guidade turen i judiska kvarteren...

På kvällen på fredagen den 4/5 var vi i en ölträdgård (på en innergård) med eget bryggeri... Såååå coolt! Och det var en liten tvåmanna ompaompa-orkester (en bastuba och ett dragspel) som frågade varifrån vi kom... När vi svarade Sverige sa de "Tack så mycket" och körde igång med "Svinsta skär" eller vad den heter *s* Det blev jubel bland oss 8 och sen röjde vi järnet ;-) Vi rev upp stora applåder från tyskarna vid bordet bredvid *s*

Gatuteater uppe vid borgen (lörd 5/5)... Riktigt skoj att titta på detta 10-tal personer som "röjde järnet" :)