fredag, mars 13, 2009

Fotar du i raw eller jpg?

Jag vet inte om jag frågat tidigare, men iaf... Jag frågar... Fotar du i raw eller jpg när du fotograferar? Själv så fotograferar jag faktiskt alltid i bägge formaten... Ibland tar jag till latmaskredigering direkt från jpg och bara hottar upp färgerna lite, men oftast jobbar jag smått med raw-filen (blir oftast bara lite uppljusning och kontraster) och sen skärper jag bilden i Photoshop.

Fördelen med att fotografera i raw är ju oxå att man ibland kan rädda bilder som annars skulle blivit helt misslyckade, så länge de inte är oskarpa. Som denna, som är totalt felexponerad (jag håller på och lär mig att fotografera helt manuellt och fick MÅNGA fina bilder som var rätt exponerade, men denna blev ju överexponerad *s*).

Som jpg-bild funkar den inte alls och jag hade fått kasta den... Eller hur?


Men med hjälp av raw-filen kunde jag rätta till exponeringen hyfsat och göra den svartvit. Vips funkade den lite bättre iaf!


Så, hur fotograferar du? Och om du inte fotat i raw tidigare, kan jag utmana dig att göra det istället/också?

13 kommentarer:

Anonym sa...

Jag fotar bara i raw, just för att kunna bildbehandla så mycket eller lite jag vill...

Trevlig helg!
kram

Eleonor sa...

Jag har ju inte haft min kamera så länge så jag känner mig fortfarande som nybörjare (har haft analog systemkamera tidigare, men man glömmer ju... ) så jag har inte kommit igång med att ta annat en enklare bilder och då föredrar jag .jpg eftersom det är lättare att snabb-titta på dem osv. Men när jag fick tillbaka min kamera efter att den varit inlämnad var den inställd på att ta raw-bilder så då vågade jag mig på att testa det lite i alla fall. Jag tror dock att jag behöver tid att exprimentera lite mer i PS för att jag ska tycka att det är någon mening med det. Men det får bli... en annan dag. ;-) Det är i alla fall väldigt inspirerande att se dina vackra bilder!

FruGrip!! sa...

Hmmmm kan man fota i raw när man har en enkel digitalkamera??
Svara gärna i min fotoblogg är du snäll...
Kram Cissi

Anonym sa...

jag måste säga att jag är såååå dålig på allt detta med inställningar m.m. jag kämpar på å provar ltie olika men jag fotar bara i jpg, har liksom noll koll på vad et är man MÅSTE göra närman fotar i RAW. du kanske kunde hjälpa mig lite :-D om jag blinkar med ögonfransarna då?

Fotograferande Maria sa...

Hej! Jag fotar precis som du i både och. Mest i RAW för att kunna bildbehandla. Aston är underbart söt!! Njuter av dina fina bilder. Kram Maria

Anonym sa...

Alltid i raw, just för att kunna fixa lite mer med bilden om jag känner för det.
Han är ju för söt lille Aston!

Susanne sa...

Oftast jpeg + raw. Men om jag bara ska ta lite hip-som-hap bilder så får det bli jpeg.
Även jag håller på att lära mig fota i Manuellt läge. Visst kan det vara lite trixigt. Ett tips jag fått är att kolla först på Auto och se vad kameran föreslår där och sen utgå från de värdena.

Anonym sa...

Jag fotar i RAW plus sämsta kvalitet JPG.
Sämsta kvalitet JPG är för att jag snabbt ska kunna bläddra igenom mina bilder och hitta de bästa.
Ska jag bara blogga bilderna duger det med sämsta kvalitet JPG (men jag behåller alltid RAW också) och om jag ska ha bilderna till något mer viktigt öppnar jag RAW-filen och fixar med den där.

Anonym sa...

Det beror lite på vad jag fotar. Som igår då jag hade ett "fototuppdrag" och skulle fota söt bebis, då var det RAW. Är det vardagsbilder på mina barn och våra upptåg så är det vanlig .jpg av bra kvalite.
Fast ang din bild i dagens inlägg måste jag säga att jag faktiskt tycker den var läcker som den var också :-D Det börjar ju bli modernt med lätt överexponerade bilder. Fast jag gillar dina och Badankans bilder ni får in klara färger men inte skrälligt. Gillar det!!

Anonym sa...

En motfråga till alla er som fotar i RAW. När jag väl har tankat in bilderna på min dator så kan jag inte se dem om jag inte öppnar dem i Camera Raw först. Alltså jag får bara en liten standardikon om jag tittar på dem i utforskaren på datorn. Likadant om jag försöker gå in via "öppna" i PS. Så jag vet inte vilken bild jag öppnar. Det är lite besvärligt när det kan handla om 200 bilder. Några tips?

En annan fråga. Har ni RAW+jpg eller bara RAW inställt på kameran?

webmosterhelene sa...

Tack för alla era kommentarer, är super att se hur ni gör!

Mysmasken: det var ju smart att ha lägsta upplösningen på jpg-filerna! Jag har ju dom främst för att enkelt bläddra igenom i Utforskaren :-)

Linda: Jag har inställningen raw+jpg, då kan jag se bilderna i Utforskaren. Annars har jag Photoshop cs3 och tillhörande programmet Bridge, där man kan se raw-filerna

Anonym sa...

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=D48E808E-B10D-4CE4-A141-5866FD4A3286&displaylang=en

Installera detta så ser du även dina Raw i utforskaren, så slipper du jpeg =)

Kramar
Jenny

Milla sa...

Jag fotar alltid i RAW. det är värt den extra tiden det tar att efterredigera och konvertera till jpg. :)