söndag, oktober 19, 2008

"Själv" hemma...

Fredrik och Aston är ute på promenad, medans jag hinner plocka i ordning lite + planera lite skapande för tidningens räkning :-) Lär väl inte hinna skapa så mkt, men det lilla är gott nog! Jag är ju inte helt själv hemma, eftersom Robin och Martin är här men de märks ju inte ;-)

I övrigt rullar dagarna på. I fredags var jag och vägde och mätte Aston på BVC. Han är 56 cm och väger 4385 g vid 5 veckors ålder. Han är verkligen en liten lättviktare! Jag ska ta mig till BVC nästa vecka och väga honom igen, jag tycker att han äter lite lite... Han äter mellan 40-90 ml per mål ungefär var 3-3,5 timme och jag skriver nu ner tid + mängd han äter så jag har koll. BVC-sköterskan sa att han är pigg och glad och säkert är en sån som vill äta lite, men jag funderar ju ändå. Man hör om de som har barn som äter 150 ml i hans ålder och han kan äta en tredjedel av det, sen är han nöjd. Vi har testat olika flaskor, olika nappar osv. Men nä, han vill inte ha mer.

Visserligen är det viktiga att han äter, att han inte blir uttorkad, att han kissar flera ggr per dag och att han är pigg och glad när han är vaken och inte bara sover. Så allt indikerar ju på att han mår bra, men kan ändå inte släppa det att han äter så pass lite.

Aston har sin kinkiga period på kvällarna, då är han pipig och skrikig *s* Han har inte en tillstymmelse till magknip utan han blir övertrött och kan inte varva ner. Så igår tog jag och Martin ut honom på en 20 minuters promenad vid 22,30. När vi kom hem åt han lite och somnade sen gott.

Så temperament har vår kille, han varvar ur ordentligt när han inte får som han vill *s* Det är så man inte vet om man ska skratta eller gråta när han gör så *s* För han blir verkligen "galen" en stund innan han inser att det är dags att sova eller så.

Men han är för det mesta en godmodig och glad kille, som ler sen 2 veckor tillbaka och nu är det längre längre perioder som han ler. Han försöker även jollra lite, och han är sååååå söt!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker att det låter som att er lille kille mår som en prins. Det är klart att man som förälder är orolig, för allt nästan... att de inte äter eller växer som de "ska".
Njut av söndagen!
kram! stina

Anonym sa...

Ja, det är svårt att låta bli att oroa sig. Men tänk på att olika mammors mjölk innehåller olika mängder näring. Din kanske är fet och god, då räcker det ju med mindre vlolym. Så länge han är pigg och frisk och går upp i vikt så behöver du nog inte oroa dig.

Anonym sa...

Min Max som nu snart är 5 år var precis som Aston med maten. Han åt som en myra, och gör det än idag. Jag har fått inse att han bara är sådan - Genuint ointresserad av mat! Men de växer och mår bra ändå. Det är bara lite svårt att vänja sig med tanken. När de är sådär små tycker man ju de ska äta massor. Han är nog en Ektomorf... Vill du ha tips var de har barnkläder för smalisar så hör av dig....